Personal Statement

Painting has for a long time been my sole field of artistic investigation. This recently changed with the practice of photography, the creation of books and installations. These practices serve a narrative, but to tell what? And how? The relationship between the subject of the artwork, the process and the result is at the centre of my practice. To deepen this question, I passionately researched the laws of visual composition, and semiology – a tool of precision when you want to understand how visual forms hold a meaning.

The narratives which come up in my work impose themselves to me. I need to renounce approaching them through will and control, and let the unorthodox tools I try out at the studio speak on their own. By trusting this process, something can be expressed, find a way into consciousness which an organised reflexion would have never allowed. The intuitions hidden in various psychic layers find a form, whether they concern personal matters or come from a collective subconscious much larger than my small self. These work processes are sometimes quite fun (such as painting with latex balloons or dressing up a marble sculpture with the content of my attic) but, more importantly, they are intrinsically poetic.

Finally, and despite de creation of forms often difficult to decipher… my interest has been into art as a tool to create narratives. The narratives themselves change as they often derive from striking experiences. I’ve been interested by silence, then by the chaos of birth, bodies and forms appearing, getting old and dying, and the mystery of that. These days I want to talk about how constraint shapes us and may induce a genuine quest for freedom; or tell of stories of objectification, of the innocence and the strenght of the child. And then, sensuality, skin, sexuality.

The red thread which links series of works sometimes so different in their style and techniques is the exploration of the forms which in themselves carry these stories, the singular language best serving each narrative. The most interesting, and the heart of my work, being to create the conditions for the emergence of poetics.

EP, December 2021

 

La peinture a été pendant longtemps mon seul champ d’investigation artistique. Cela a récemment changé avec la pratique de la photographie, la création de livres et d’installation. Ces pratiques servent un récit, mais pour raconter quoi ? et comment ? Le rapport entre le sujet de l’œuvre, le processus et le résultat est au centre de mes recherches.

Pour approfondir cette question, je me suis passionnément documentée sur les lois de la composition visuelle, et sur la sémiologie – un outil de précision quand on cherche à comprendre de quelles manières une Forme porte en elle une signification.

Les récits qui apparaissent dans mon travail s’imposent à moi. J’ai admis que je devais laisser de côté toute approche volontariste et trop contrôlée pour laisser parler les outils parfois peu orthodoxes que j’expérimente à l’atelier. En faisant confiance à ces processus, quelque chose peut s’exprimer, trouver un chemin qu’une reflexion organisée n’aurait jamais découvert. Les intuitions enfouies dans diverses couches psychiques trouvent leur forme, qu’elles soient de nature personnelle ou venant d’un inconscient collectif qui dépasserait ma petite personne. Ces processus de travail sont parfois assez drôles (peindre avec des ballons de latex ou habiller un buste en marbre avec le contenu de mon grenier), mais surtout intrinsèquement poétiques.

Finalement, et malgré la création de formes parfois difficilement intelligibles… mon interêt s’est concentré sur un art – outil de récit.  Les récits changent en épousant mes expériences de vie. Je me suis interessée au silence, puis au chaos de la naissance, aux corps et aux formes qui apparaissent, vieillissent, et meurent et le mystère de tout cela. Ces derniers temps j’ai envie de parler de comment la contrainte nous forme et nous pousse vers une authentique recherche de liberté ; ou encore de l’objectivation de l’autre, de l’innocence et la force de l’enfant. Et puis la sensualité, la peau, la sexualité.

Le fil rouge qui relient des séries de travaux parfois très différents dans leur style et leur technique c’est l’exploration des formes mêmes qui porte ces histoires, le langage singulier qui est nécessaire à chaque récit. Le plus intéressant, et le coeur de mon travail, étant de créer les conditions pour l’émergence du poétique.

EP, Décembre 2021